Albums van 1970 t/m 1979
<< terug naar het overzicht
![]() |
||||
titel | jaar | label | hitparade | |
Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou | 1977 | Philips 6413100 | 13 | |
A kant * Dan een mooie huid alleen * KL 204 (Als ik God was) * Zie je * Je wordt ouder papa * Is dit alles B kant * Ik kan je missen * Hotel Faro (De eenzame drinker en de ijskoude dame) * Ik denk dat ik niet lang meer te leven heb * Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou Bijna algemeen wordt erkend dat de Peter Koelewijn LP “Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou” de Nederlandstalige popmuziek een nieuwe volwassenere dimensie heeft gegeven. Hoewel geniale auteurs/artiesten als Boudewijn de Groot (met tekstschrijver Lennaert Nijgh) en Robert Long fantastische liedjes hadden geschreven en opgenomen, werd het werk van Peter meer echte popmuziek bevonden. “KL 204 (als ik God was)” wordt zelfs een klassieker genoemd. Voor het opnemen van deze LP, waarop gespeeld werd door muzikanten als drummer Louis Debij, bassist Jan Hollestelle, gitaristen Hans Hollestelle en Lex Bolderdijk (die ook de mandolinepartijen voor zijn rekening nam), organist Hans Jansen en pianist Harry van Hoof (die ook de arrangementen schreef) deed Peter Koelewijn iets ongekends. In ieder geval voor die tijd. Hij huurde een week lang het Intersound Studiootje van Ad van Olm in Soest af en repeteerde daar met de muzikanten alle songs. Daarom klonk de plaat ook alsof er een band op speelde die al jaren met elkaar aan het toeren was, terwijl het allemaal studiomuzikanten waren. Uiteindelijk werd de LP opgenomen in de Phonogram Studio in de Hilversumse Honingstraat met als technicus John v.d. Houten. In een paar liedjes is een koortje te horen. Dat waren Bonnie St. Claire en Saskia (van Saskia & Serge). Die stemmen mengden zó goed, dat niet eens gedubbeld hoefde te worden. Verder werkten o.a. mee: Lucas Jansen (Fiddel), Jan Vennik (saxofoon), John Lagrand (mondorgel) en een strijkerssektie onder leiding van Benny Behr. Vriend Nico Haak was amateurfotograaf en Peter wilde dat Nico de dia voor de hoes zou maken. Zij hebben samen een hele dag rondgezworven en overal foto´s gemaakt. Die waren allemaal niet te gebruiken, bleek later. Aan het eind van de dag kwam het tweetal bij Kasteel Groeneveld in Baarn terecht en daar schoot Nico voor de grap nog wat kiekjes van Peter, die bij de vijver zat. Dat was precies de sfeer die nodig was voor de hoes. Hennie Budie van Veronica maakte een paar maanden later een TV special met muziek van de LP. Hij wilde als begin een shot van Peter op precies dezelfde plek als waar Nico de hoesfoto had genomen, zodat hij een seconde later die hoes tot leven kon laten komen als Peter opstond. De zanger ging op dezelfde plek zitten en Budie stelde de TV-camera op dezelfde plaats op waar Nico had gestaan. Na een uurtje kwam Hennie naar Peter en zei wanhopig: “Ik begrijp er niets van. Ik krijg het beeld niet gelijk met de hoes terwijl ik op precies dezelfde plaats sta als waar Haak zich bevond”. Na nog een uur was hij er achter. Het water van de vijver was twintig centimeter gezakt… Uiteindelijk lukte het Budie toch om de openingsshot perfect te krijgen. Hij liet ook nog Willeke van Ammelrooij, die een opleiding volgde als regisseuse, het liedje “Ik kan je missen” regisseren. |
||||
Award | Edison |