hoes |
titel |
jaar |
label |
hitparade |
 |
De allerbeste van Peter Koelewijn |
1980 |
Philips 6440822 |
|
A kant
* Brigitte (Miss Sex-appeal)
* Kom van dat dak af
* Robbie
* De Wolf
* Mij oh mij
* Veronica Sorry B kant
* Angeline (M´n blonde sexmachine)
* Speel die dans
* Bonnie
* Je wordt ouder papa
* Marijke
* KL 204 (Als ik God was)
Een verzamel LP die Phonogram uitbracht. Met dezelfde hoes als “Het
beste in mij is niet goed genoeg voor jou”. Een beetje een ratjetoe
van nummers. |
 |
Peter Live |
1981 |
Philips 6601022 |
7 |
(Dubbel LP, opgenomen tijdens Countdownconcert
van Radio Veronica in Merwehal te Dordrecht.
Kant 1
* Rock and roll groupie
* Mij oh mij
* Marijke
* 24.000 kussen
* De Wolf Kant 2
* Veronica sorry
* Bonnie
* Klap maar in je handen Kant 3
* Angeline (M´n blonde sexmachine)
* De hele stad is gek en dol
* Speel die dans
* Kom van dat dak af Kant 4
* Brigitte (Miss Sex-appeal)
* Robbie
* Je wordt ouder papa
* Connie
Lex Harding, baas van de TV sectie van Veronica, nodigde in 1981 Peter
Koelewijn en zijn Rockets uit om een concert te komen geven dat opgenomen
zou worden voor het TV programma Count Down (zie single discografie “Klap
maar in je handen” en “Kom van dat dak af-live”).
Koelewijn besloot meteen omdat voor een plaat op te nemen en vroeg zijn
collega producer Tom Peters of hij daarvoor mede wilde zorgen omdat de
zanger/producer niet op twee plaatsen tegelijk kon zijn: op de bühne
én in de mobiele studio.Tommy deed dat en nam in de Eurosound Mobile
Studio samen met technici Don Vonk en Janfred Arendsen het geheel op.
Janfred, Tommy en Peter mixten de tapes in de Wisseloord Studio. Fotograaf
Joop van Tellingen zorgde voor de dia´s voor de hoes van de LP en
ook voor die van de CD, die eind jaren negentig werd uitgebracht.
Het materiaal dat men op de band had was te veel voor één
LP maar te weinig voor een dubbel LP. “Ik wil een dubbelaar”,
besloot Peter “dus moeten we nog een paar extra liedjes opnemen”.
Dus nam men in de Wisseloord Studio nog “Speel die dans”,
“24.000 Kussen” en “Connie” op. Om het als
één geheel te laten klinken met de andere, live, nummers
werden die liedjes voorzien van een “holle” sound om het
live idee te versterken en toen er applaus aan werd toegevoegd, konden
ze tussen de andere titels gezet worden.
Toen de dubbel LP meer dan veertig duizend stuks had verkocht, meende
Peter Koelewijn recht te hebben op een gouden LP. Om voor een enkel gouden
LP in aanmerking te komen was het aantal 50.000 verkochte schijven nodig.
“Maar twee maal veertig duizend is tachtig duizend”, riep
Peter tegen Phonogram directeur Willem Barents, die echter het aantal
van 50.000 handhaafde, ook voor dubbel LP´s, om voor goud in aanmerking
te komen.Daarom besloten Peter en alle bij het project betrokkenen, producer
Tommy Peters, uitgever Tony Berk, manager en mede-eigenaar van Rocket
Management Ludo Voeten elkaar een gouden dubbelaar met daar op: “Voor
de verkoop van meer dan 40.000 dubbel LP´s. (Omzet van dan 1.000.000
gulden)”. Tijdens een diner reikte Veronica directeur Rob Out de
gouden plaat aan de zanger uit. Willem Barents kwam toch langs om hem
te feliciteren. |
 |
Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou |
1983 |
Philips 812232-1 |
|
• Dan een mooie huid alleen
• Kl 204 (als ik God was)
• Zie je
• Je wordt ouder pappa
• Is dit alles
• Ik kan je missen
* Hotel Faro (de eenzame drinker en de
ijskoude dame)
• Ik denk dat ik niet lang meer te leven heb
• Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou
In 1983, zes jaar na de eerste release van 1977, besloot Phonogram (Philips)
om het succesalbum
“Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou” opnieuw
uit te brengen.
Nu in de goedkopere “Music for the Millions” serie. Dezelfde
hoes werd gebruikt.
|
 |
Tutti Frutti |
1983 |
Philips 812561-1 |
|
A kant
* Een hete zomer
* Wat een show
* Steeds sneller op de teller
* Zolang de motor loopt
* Nimmer een klimmmer B kant
* Dokter dokter
* De tijger is los
* Ik weet dat ik je nu al mis
* De King van de Body Building
* Ik ben geen jo jo (Live met scholieren van het Comenius College in Hilversum)
Na twee hectische jaren met heel veel optredens, door het succes van de
dubble LP “Peter live”, wilde Peter Koelewijn het wat rustiger
aan doen. Maar Phonogram wilde wel graag een nieuwe LP. Daarom schreef
de zanger/producer/auteur een aantal liedjes en nam die in de Wisseloord
Studio op met technicus Janfred Arendsen.. Hij vulde de LP aan met eerder
opgenomen singles (zie single discografie) als “Een hete zomer”,
“De tijger is los” en “Ik ben geen Jo-Jo”.
|
 |
Diep water |
1984 |
RCA PL-70588 |
24 |
A kant
* De hond mist je
* Als het anker het houdt, wint het schip van de storm (Duet met Marga
Bult)
* De sprong in het duister
* Het gaat nooit over
* Ze is terug naar Zeeland B kant
* Hou op met die herrie
* Never nooit meer
* Diep water
* Schat ik hou alleen van jou (Duet met Marga Bult)
* Vraag nooit m´n wagen
* Fraulein, Fraulein
* Klop ´t af
Jaap Poort (zijn eigenlijke naam is Jaap Stoutenbeek), hoofd promotie
van platenmaatschappij RCA, vroeg aan Peter Koelewijn in 1984 of hij een
solo LP wilde maken voor zijn firma. Enthousiast begon Peter aan het schrijven
van twaalf nieuwe liedjes en nam die op, met arrangeur Hans Hollestelle
(die ook alle gitaarpartijen speelde) en technicus Albert Boekholt, in
de Sound Push Studio en Wisseloord Studio. Muzikanten die meespeelden
waren drummer Louis Debij, bassisten Jan Hollestelle, Jan Vermeulen en
Marcel Schimscheimer, saxofonist Fred Leeflang, Accordeonist Kees Maat,
pianist Jan Rietman en keyboard-speler Hans Jansen.
Peter vroeg zangers Marga Bult van Babe om twee duetten met hem te doen:
“Als het anker het houdt” en “Schat ik hou alleen
van jou”. “De sprong in het duister” werd de eerste
hit-single (zie single discografie). Peter wilde in eerste instantie een
uitgebalanceerde LP maken als “Het beste in mij is niet goed genoeg
voor jou” en de A-kant van de nieuwe LP leek daar ook op met liedjes
als “De hond mist je”, “Het gaat nooit over”
en het acht minuten durende “Ze is terug naar Zeeland”,
maar op de B-kant stond teveel rock ´n roll.
De dia van de voorkant van de hoes werd op een zonnige middag geschoten
door TROS DJ Hugo van Gelderen. Voor de foto aan de achterkant nam fotograaf
Joop van Tellingen Peter mee naar het strand. |
 |
Het beste van Peter Koelewijn |
1986 |
K-Tel KTLP 233-1 |
|
A kant
* De loop van een geweer
* KL 204 (Als ik God was)
* De sprong in het duister
* Marijke
* De best man in town (Nieuwe song)
* Je wordt ouder papa
* Angeline (M´n blonde sexmachine)
* Kom van dat dak af B kant
* Ik blijf jou steeds maar zien (zelfs met m´n ogen dicht) (Nieuwe
song)
* Danny (Nieuwe song)
* Laat me los
* Robbie
* 24.000 kussen
* Mij oh mij
* Veronica Sorry
* Klap maar in je handen
Platenfirma K-tel bracht in 1986 van Peter Koelewijn een verzamel LP/CD
uit maar wilde daarop wel graag als extra een paar nieuwe liedjes. Peter
schreef daarvoor “De best man in town”, “Ik blijf
jou steeds maar zien (zelfs met m´n ogen dicht)” en “Danny”.
|