hoes |
titel |
jaar |
P=Producer
A=Auteur |
label |
hitparade |
 |
Tame me tiger
It´s still a secret |
1967 |
P/A |
Omega 35823 |
Tip |
Peter Koelewijn ontdekte de heel jonge Bonnie (17) ergens in Zeeland toen zij deel uitmaakte van een meisjes-duo. Toen zij later in zijn kantoor bij het proef zingen een fantastische eigen versie neerzette van het beroemde Motown nummer “It takes two”, wist hij dat zij groot kon worden. “Tame me tiger”, met op de B-kant Bonnie´s eigen song “It´s still a secret”, werd in een studio in Brussel opgenomen met Harry van Hoof als arrangeur/orkestleider. De opname ging bijna niet door omdat Bonnie, Harry en Peter op weg naar Brussel in een potdichte mist terecht kwamen. De musici zaten uren te wachten en daarom moest de plaat halsoverkop worden opgenomen. |
 |
Tame me tiger
It´s still a secret |
1967 |
P/A |
Ariola 14047 |
|
Duitse release |
 |
Tame me tiger
It´s still a secret |
1967 |
P/A |
Diresa DPP 047 |
|
Spaanse release
Deze plaat kwam uit bij het kleine Spaanse label Diresa.
Merkwaardig is dat op het label als titel staat: “Take me tiger”. |
 |
Der Sohn vom Bäcker aus der Bäckergasse 10
Rauchen im wald ist verboten |
1968 |
P |
EMI 28703 |
|
Bonnie's eerste originele Duitse plaat |
 |
Come back home
I surrender |
1969 |
P/A |
Philips 333993 |
|
|
 |
Let me come back home mama
Marley Purt Drive |
1969 |
P/A |
Philips 40629 (USA) |
|
Amerikaanse release
Philips in de USA vond de uitvoering van Bonnie St. Claire van het
Bee Gees nummer "Marley Purt Drive" zo fantastisch, dat zij
haar plaat
uitbracht. De single kreeg nog een speciale vermelding in het
toonaangevende Amerikaanse muziekblad "Billboard". |
 |
Let me come back home mama
Marley Purt Drive |
1969 |
P/A |
Philips JF 336102 |
24 |
De eerste grote hit van Bonnie St. Claire.
Bonnie was thuis een “enfant terrible” en Peter
Koelewijn was daar een paar keer getuige van. Daarom schreef hij de
song “Let me come back
home mama”. De A kant is een liedje van de Bee Gees.
De plaat werd opgenomen in de GTB Studio in Den Haag met Eric Bakker
als technicus.
De arrangementen zijn van de hand van Harry van Hoof. |
 |
I won´t stand between them
Cat and mouse |
1970 |
P/A |
Philips 6075107 |
5 |
Deze Koelewijn song en produktie werd dé grote doorbraak van de zangeres. Tineke de Nooy van Radio Veronica was zó weg van de plaat, dat vooral door haar de plaat in de top 5 terecht kwam. Door Koelewijn in die tijd bestempeld als zijn beste produktie. Opgenomen in de GTB Studio in den Haag met arrangeur/orkestleider Harry van Hoof en met fenominaal drumwerk van Broer Boogaart (Bots).
EERSTE release |
 |
I won´t stand between them
Cat and mouse |
1970 |
P/A |
Philips 6075107 |
5 |
TWEEDE release |
 |
Geh zu der Ander’n
Schlips und Kragen |
1970 |
P/A |
Columbia 006 29835 |
|
De Duitse versie van “I won’t stand between them” met een Duitse vertaling van ene Herr Ström.
Edwin van Loon van Omroep Brabant bezorgde Peter de plaat in 2012.
Vreemd is dat EMI-Columbia koos voor een B kant die waarschijnlijk nog ergens in een kast lag. Peter Koelewijn had daarmee niets van doen. Om eerlijk te zijn, het is een absoluut flutliedje. |
 |
The Best of Bonnie |
1971 |
P/A |
Philips 6410050 |
|
LP |
 |
I won´t stand between them
Close the door |
1971 |
P/A |
Philips 6012588 |
|
DERDE release |
 |
Mañana mañana
Close the door |
1972 |
P/A |
Philips 6012188 |
11 |
Technicus Eric Bakker van de GTB studio´s meende samen met producer Jaap Eggermont (ex-drummer Golden Earrings) het geheim gevonden te hebben van de “Wall of Sound” van Phil Spector. Die kennis paste Peter Koelewijn samen met Eric toe bij de produktie van deze hitsingle van Bonnie. Veel later deed de producer dat nog eens dunnetjes over bij Babe´s “Together in love again” en “Explosive”. |
 |
Mañana mañana
Close the door |
1972 |
P/A |
Philips 6012188 |
|
Duitse release |
 |
Mañana mañana
Close the door |
1972 |
P/A |
Philips 6012188 |
|
Belgische release
Edwin van Loon van Omroep Brabant maakte Peter Koelewijn in 2009 (!) attent op de Belgische release in 1972 van deze Nederlandse hit van Bonnie St. Claire.
Overigens is het vreemd dat iedereen, van Peter Koelewijn zelf (die de artiestennaam St. Claire voor de zangeres bedacht) tot aan mensen van de platenmaatschappij én de media, haar voornaam steeds afwisselend schreef. Meestal Bonny maar soms ook Bonnie. |
 |
Clap your hands (and stamp your feet) (met Unit Gloria)
Catch me driver |
1972 |
P/A |
Philips 6012283 |
3 |
Bonnie had net de groep Unit Gloria van Robert Long “over genomen”. Samen met technicus Jan Audier zocht Koelewijn in de Phonogram Studio in de Honingstraat, Hilversum, naar het geluid van massaal voetengestamp. Peter haalde uit een belendend gymnastieklokaal een grote kist, liet de band de schoenen uit doen en ze daarmee in het ritme van de song op die kist rammen. Na drie overdubs was de sound daar. Dit effect gebruikte hij later in meer produkties. De plaat werd ook een hit in o.a. Duitsland, Scandinavië, België en Zuid Afrika. Gitarist Albert Hol en Bonnie werden verliefd op elkaar en gingen samen wonen. |
 |
Clap your hands and stamp your feet |
1972 |
P/A |
Philips 6410053 |
|
LP |
 |
Clap your hands and stamp your feet
Catch me driver |
1972 |
P/A |
Philips 6012 283 |
|
Belgische release |
 |
Clap your hands and stamp your feet
Catch me driver |
1972 |
P/A |
Philips 6012 283 |
|
Engelse release |
 |
Clap your hands (and stamp your feet) (met Unit Gloria)
Catch me driver |
1972 |
P/A |
Philips 6012283 |
|
Duitse release |
 |
Don´t let me down
I surrender |
1972 |
P/A |
Philips 6075126 |
|
|
 |
Tame me tiger
It’s still a secret |
1973 |
P/A |
Pink Elephant 22721G |
|
Door het success van Bonnie (al of niet
samen met Unit Gloria) besloot Dureco de eerste
single van de zangeres opnieuw uit te brengen. Dit maal op het Pink Elephant
label. |
 |
Waikiki man (met Unit Gloria)
Will it help me |
1973 |
P/A |
Philips 6012332 |
4 |
Peter Koelewijn heeft bijna alle liedjes voor Bonnie geschreven. Aangezien hij nogal een hoog bereik had, speelde hij ze de zangeres meestal voor in háár toonsoort maar soms moest hij dan wel bijna letterlijk op z’n tenen staan om de hoogste noten te halen. In het begin van hun samenwerking had Koelewijn het idee om een soort kleine musical voor de zangeres te maken. Daarin zaten ook de liedjes “I won’t stand between them”, “Cat and mouse” en “Close the door”.
In die tijd leerde de producer/componist ene Peter Diekman kennen (de broer van, zie, Hans Diekman). Hans was van plan om een grote studio in Hilversum te beginnen en daarvoor had hij een kerk op het oog die hij wilde ombouwen. Later is hij daar ook mee begonnen maar heeft het projekt nooit afgemaakt. De Golden Earring heeft de kerk nog een tijdje als oefenruimte gebruikt.
Op een avond kwam Diekman met zijn gade Connie bij de Koelewijns op bezoek. Connie was een blonde, mooie en goed gevormde schoonheid die veel van muziek bleek te houden. Peter speelde een paar liedjes voor uit zijn beoogde korte musical en mevrouw Diekman was er zeer enthousiast over. Niet lang daarna werd Peter door de firma Dureco gevraagd of hij wellicht liedjes had voor een nieuwe zangeres waarmee de firma in zee wilde gaan. Toen Peter het Dureco kantoor binnen stapte, zat daar dezelfde Connie die bij hem thuis op bezoek was geweest. De begroeting was allerhartelijkst maar tot het schrijven een song voor haar kwam Peter niet toe. Zij nam “Lieve schat, ik zal altijd van je houden”op, maar dat werd geen succes.
Toen mensen als producer Piet Souer zich met haar gingen bemoeien, werd dat een andere zaak. Ze scoorde o.a. een no 1 hit met “Upside down”. En werd een begrip onder de naam Vanessa. |
 |
Waikiki man (met Unit Gloria)
Will it help me |
1973 |
P/A |
Philips 6012332 |
|
Belgische release
Edwin van Loon van Omroep Brabant wees Peter Koelewijn in 2013 op het bestaan van deze Belgische persing. |
 |
Waikiki man (met Unit Gloria)
Will it help me |
1973 |
P/A |
Philips 6012332 |
|
Duitse release |
 |
Waikiki man (met Unit Gloria)
Will it help me |
1973 |
P/A |
Philips 6012332 |
|
Franse release |
 |
Waikiki man
Will it help me |
1973 |
P/A |
Philips 6012332 |
|
Scandinavische release.
Edwin van Loon van Omroep Brabant maakte Peter Koelewijn attent op deze Scandinavische release. |
 |
That's my music
Mañana mañana |
1974 |
P/A |
Philips 6012420 |
|
“That’s my music” van
Bonnie en Unit Gloria, een rock song in de traditie van Clap your hands,
werd geen hit. Gemakshalve werd de solo-hit van de zangeres van een jaar
daarvóór, Mañana mañana, op de B kant gezet. |
 |
Voulez-vous (met Unit Gloria)
That´s my music |
1974 |
P/A |
Philips 6012405 |
21 |
|
 |
Voulez-vous (met Unit Gloria)
That´s my music |
1974 |
P/A |
Philips 6012405 |
|
Belgische release |
 |
Voulez-vous (met Unit Gloria)
That´s my music |
1974 |
P/A |
Philips 6012405 |
|
Italiaanse release |
 |
Voulez-vous (met Unit Gloria)
That´s my music |
1974 |
P/A |
Philips 6012405 |
|
Duitse release |
 |
Voulez-vous (met Unit Gloria)
That´s my music |
1974 |
P/A |
Philips 6012405 |
|
Franse release |
 |
Voulez-vous
I surrender |
1974 |
P/A |
Philips 6012419 |
|
Scandinavische release
Edwin van Loon van omroep Brabant bracht Peter Koelewijn in 2012 op het spoor van deze release. |
 |
The Rock goes on |
1974 |
P/A |
Philips 6401072 |
|
LP |
 |
Knock on my door (met Unit Gloria)
Do you feel allright |
1975 |
P/A |
Philips 6012505 |
|
|
 |
Knock on my door (met Unit Gloria)
Do you feel allright |
1975 |
P/A |
Philips 6012506 |
|
Duitse release |
 |
Rocco don´t go (met Unit Gloria)
Locomotion |
1975 |
P/A |
Philips 6012546 |
28 |
Peter Koelewijn is gastzanger op deze plaat. In het beroemde Duitse TV programma Musikladen zongen Bonnie en Peter live op de band in. De TV technicus vergat de microfoon van Peter open te zetten, zodat hij op de buis niet te horen was. Dat kwam zo vreemd over dat de plaat in Duitsland geen kans meer had. |
 |
Rocco don´t go (met Unit Gloria)
Locomotion |
1975 |
P/A |
Philips 6012546 |
|
Duitse release |
 |
Rocco don´t go (met Unit Gloria)
Locomotion |
1975 |
P/A |
Philips 6012546 |
|
Franse release |
 |
Don´t let them stop the music
Do you feel allright |
1975 |
P/A |
Philips 6012788 |
|
|
 |
Don´t let them stop the music
Do you feel allright |
1975 |
P/A |
Philips SFL 2423 |
|
Japanse release |
 |
Een heel gelukkig kerstfeest (samen met diverse anderen)
Prettige kerst |
1975 |
P/A |
Philips 6012570 |
10 |
Geschreven door Nico Haak, A. Lopikerwaard (pseudoniem Polle Eduard) en Peter Koelewijn. Opgenomen met (bijna) alle artiesten van Born Free (produktie maatschappij van Peter), Bonnie St. Claire, Ronnie Tober, Ciska Peters, Nico Haak, Peter Koelewijn, Willeke Alberti, Harmen Veerman (Left Side) en Ome Jan. Plaat stond in twee weken in de top 10. Enig Nederlands kerst-lied van betekenis mét Hazes´ “Ik zit hier heel alleen kerstfeest te vieren”, buiten de traditionele kerstliedjes. |
 |
Dokter Bernhard
Sluit de deur |
1976 |
P/A |
Philips 6012633 |
7 |
De Engelstalige platen van Bonnie St. Claire sloegen minder aan dus besloot Peter Koelewijn het roer om te gooien. Hij maakte een vertaling van het Engelse liedje “Sister Mary” en scoorde er hoog mee. Toen hij Bonnie de tekst liet zien, had ze er even moeite mee. Door het succes van “Dokter Bernhard” stemde ze in om niet lang daarna als gastzangeres te fungeren op “Rocky” van Don Mercedes. Die daarmee de eerste plaats van de hitparade bereikte. Overigens was arrangeur/orkestleider Piet Souer bij “Dokter Bernhard” een couplet en refrein vergeten te schrijven. Daar kwam het team pas achter toen alle musici de studio al verlaten hadden. Met veel kundigheid werden een vorig couplet en refrein gekopieerd en in de orkestband gemonteerd.
Met “gastrol” Ron Brandsteder |
 |
Dokter Bernhard |
1976 |
P/A |
Philips 6343269 |
|
LP |
 |
Er soll leben (Dokter Bernhard)
Liebe kommt niemals zu spät |
1976 |
P/A |
Philips 6012636 |
|
Duitse versie |
 |
Ik ben gelukkig zonder jou
Iwan & Olga |
1976 |
P/A |
Philips 6012667 |
23 |
Remake van het oude Conny Vandenbos succes. Een bijzonder geslaagd pop-arrangement van Piet Souer. “Ik ben gelukkig zonder jou” werd geschreven door Peter Koelewijn en Hannie Meijler, de moeder van Frits Spits. Peter meende dat Frits de versie van Bonnie wel zou weten te waarderen maar de DJ vond de Conny uitvoering “veel beter”. |
 |
Stop me
Bennie |
1977 |
P/A |
Philips 6012688 |
Tip |
Hier mee deed Bonnie in 1977 mee aan de voorronde van het Nationaal Songfestival en haalde het net niet. |
 |
De jukebox
De jukebox |
1977 |
|
Philips 6208022 |
|
Als The Born Free Family met Peter Koelewijn, Rob de Nijs, Nico Haak, Don Mercedes en Saskia & Serge
In 1977 begon Peter Koelewijn zijn eigen productiemaatschappij Born Free, samen met producer Will Hoebee, promotieman Janus Toethuis (van de Rockets), secretaresse Tineke Kusters en manusje van alles Josef Schamp (technicus van de Rockets). Onder het dak van Born Free waren nogal wat bekende artiesten verzameld: o.a. Rob de Nijs, Saskia & Serge, Nico Haak, Don Mercedes, Bonnie St. Claire en natuurlijk Peter Koelewijn zelf. Die stelde voor om samen met bovengenoemde artiesten een medley op te nemen met daarin fragmenten van hun bekendste hits. Als bindmiddel tussen die bekende liedjes had Peter een melodietje met tekst bedacht. Zo kwamen achtereenvolgens stukjes voorbij van “Kom van dat dak af” (Peter), “Rocky” (Don), “Ritme van de regen” (Rob), “Ik ben gelukkig zonder jou” (Bonnie) en “Honkie Tonkie Pianissie” (Nico). En dat onder de naam Born Free Family.
In feite was dit hetzelfde idee als dat van “Stars on 45”, waarmee producer Jaap Eggermont in 1981 de wereld veroverde. In 1979 gebruikte Koelewijn dat idee nog eens bij “The Story of Buddy Holly” van The Familee. |
 |
Als manna
Alles voor mij is alles voor jou |
1977 |
P/A |
Philips 6012724 |
|
Eén van Robert Long´s favoriete liedjes. Hij heeft Koelewijn later geadviseerd het weer eens opnieuw op te nemen. |
 |
Klopf an bei mir (Clap your hands)
Liebe kommt niemals zu spät |
1977 |
P/A |
Philips 6012326 |
|
Duitse release |
 |
Küss mich (Stop me)
Ich hab´nichts mehr gehört von Ihm |
1977 |
P/A |
Decca 12113 |
|
Duitse versie |
 |
Oh boy
Oh boy (Instr.) |
1979 |
P/A |
Philips 6012868 |
|
Bonnie, Debbie & Rosie
In 1979 schreef Peter Koelewijn een swingend disco liedje, “Oh boy”, en wilde het opnemen met drie solo-zangeressen: Bonnie St.Claire, Debbie (hits “Everybody join hands” en “Angelino”) en Shirley Zwerus (hits “ You´re my world” en “It´s me”). Al gauw bleek dat Shirley een vrouw was waarmee moeilijk samen te werken was. Een fantastische zangeres, zo niet de beste van Nederland, maar qua afspraken nakomen was het toch andere koek. Er begonnen zich wrijvingen voor te doen in de begin fase en het projekt strandde al bijna in de studio toen Shirley opmerkte dat ze vals hoorde zingen. “Maar jij bent het niet, Bonnie. Misschien ben ik het zélf wel”. Debbie stond meteen op haar achterste benen. Uiteindelijk besloot Peter om de samenwerking met Shirley te verbreken en hij vroeg of Rosy Pareira (van Rosy & Andres) in het gelegenheidstrio te komen zingen. De plaat kwam ook in Duitsland uit. Hans Hollestelle was de arrangeur en Janfred Arendsen de technicus in de Wisseloord Studio. |
 |
Oh boy
Oh boy (Instr.) |
1979 |
P/A |
DECCA 612474 AC |
|
Bonnie, Debbie & Rosie
Duitse release |