hoes |
titel |
jaar |
P=Producer
A=Auteur |
label |
hitparade |
 |
(Like a) Locomotion
Mama you said the right words |
1973 |
P/A |
Philips 6012362 |
17 |
Deze Volendamse groep was al een paar jaar bezig toen hun managers, de broers Jan en Jaap Buys van Theaterbureau Volendam, zich in 1973 bij producer/songwriter Peter Koelewijn aandienden. Zij vonden dat de band véél meer mogelijkheden had dan er was uitgekomen. De producer deelde hun mee dat hij wel wat in Left Side zag, maar dat hij zelf de liedjes dan ook wilde schrijven. Vanaf het begin was hij erg gecharmeerd van de vocale kwaliteiten van zanger Harmen Veerman. Koelewijn schreef “(Like a) Locomotion”, een pur sang rock & roll nummer, en de groep scoorde er meteen een hit mee. Door de invloed van Peter kregen de Volendammers een eigen geluid waarmee zij nog een reeks van hits wisten te scoren. Ook in het buitenland. |
 |
(Like a) Locomotion
Mamma, you said the right words |
1973 |
P/A |
Philips 6012362 |
|
Belgische release |
 |
Mamma mia (every time I see ye)
Gold in New Orleans |
1974 |
P/A |
Philips 6012422 |
Tip |
|
 |
Mamma mia (every time I see ye)
Gold in New Orleans |
1974 |
P/A |
Philips 6012422 |
|
Belgische release |
 |
Mamma mia (every time I see ye)
Gold in New Orleans |
1974 |
P/A |
Philips 6012422 |
|
Duitse release |
 |
I want ye and I get ye
Hello, goodbye, baby I see ye |
1974 |
P/A |
Philips 6012457 |
37 |
Was een duidelijke opvolger van “(Like a) Locomotion”. Zelfde arrangement-opbouw, zelfde ritme, zelfde structuur wat betreft het liedje. Ook die single werd in diverse andere landen uitgebracht. |
 |
(Like a) Locomotion
Mamma, you said the right words |
1974 |
P/A |
Philips 6012613 |
|
EERSTE Duitse release |
 |
(Like a) Locomotion
Gold in New Orleans |
1974 |
P/A |
Philips 6012613 |
|
TWEEDE Duitse release |
 |
(Like a) Locomotion
Mamma, you said the right words |
1974 |
P/A |
AZ SG 478 |
|
Franse release
De plaat kwam in in 1974 in de top 10 in Frankrijk terecht. Vooral in de Parijse clubs en in dansgelegenheden aan de Middellandse Zee was “Locomotion” een succes. Het was een flater van de eerste orde van Philips in Frankrijk (de plaat was eigendom van Philips Nederland) om de single niet uit te brengen. Ze zagen er niets in. Het AZ label wél en die scoorde er goed mee. Vreemd is dat én Koelewijn én de groep eigenlijk geen idee hadden van het succes van de plaat in het buitenland. De band werd in beslag genomen door optredens in de Benelux en Peter was bezig met de tweede Peter & zijn Rockets succesreeks en met het produceren/schrijven van en voor “zijn” andere artiesten als Bonnie St. Claire en Nico Haak. |
 |
(Like a) Locomotion
Mamma, you said the right words |
1974 |
P/A |
CFE P-30582 |
|
Spaanse release |
 |
I want ye and I get ye
Hello, goodbye, baby I see you |
1974 |
P/A |
Philips 6012457 |
|
Duitse release |
 |
Gimme your love
Gold in New Orleans
Mamma mia |
1974 |
P/A |
Philips 6012542 |
|
Maxi-single |
 |
Clap your hands and stamp your feet
Bebop baby |
1975 |
P/A |
Apollo 613017 |
|
Exclusieve Franse release
Deze opname maakten Left Side en Peter Koelewijn speciaal voor Frankrijk, op verzoek van Jacques Verdonk van het Apollo label. In dezelfde tijd nam Bonnie St. Claire het Left Side succes “(Like a) Locomotion” op. |
 |
I want ye and I get ye
Mamma mia |
1975 |
P/A |
AZ SG 534 |
|
Franse release |
 |
Tessie (I love you)
Be-bop baby |
1975 |
P/A |
Philips 6012484 |
20 |
Totaal afwijkend van het “normale” Left Side stramien. Een mooie Koelewijn compositie, prachtig gezongen door Harmen Veerman met fantastisch gitaar-werk. Dat laatste was ietwat geïnspireerd door de Bread single “Guitarman” en door het instrumentale “I will return”. Zoals zo vaak gebruikte Peter Koelewijn de meisjesnaam van een jeugdliefde, Tessie Colet uit Eindhoven, die als twaalfjarige met haar ouders naar Australië emigreerde. De evenoude Peter bedroefd achterlatend. Naast “I won´t stand between them” van Bonnie St. Claire behoort “Tessie” nog immer tot Koelewijn´s favoriten uit die tijd. |
 |
Gimme your love
Mamma mia |
1975 |
P/A |
Philips 6012542 |
|
Duitse release
In Duitsland gaf men een andere B kant aan Gimme your love: Mamma mia. Allebei de liedjes zijn geschreven en geproduceerd door Peter Koelewijn. Omdat men op de achterkant van de hoes een curieus verhaal zette (zie “Infolge der Veröffentlichung dieser Single in Frankreich, bekam die Gruppe Left Side dort ihre eigene Fernseh-Show”)
Peter Koelewijn heeft in ieder geval nooit iets van een “eigene Fernseh-Show” geweten…. |
 |
(Like a) Locomotion
(Like a) Locomotion (Instr.) |
1975 |
P/A |
Philips 6012558 |
|
Braziliaanse release
Peter Koelewijn wist niet eens dat de plaat uit was in Brazilië toen hij twee hitparades uit dat land onder ogen kreeg: die uit Sao Paulo en die uit Rio de Janeiro. Left Side stond in allebei in de top vijf en dat bleef zo een half jaar lang. Peter heeft nog overwogen om naar Brazilië te gaan om te zien wat er aan de hand was, maar hij had er eigenlijk geen tijd voor en toen een Phonogram medewerker daar (de plaat was uit op het Phonogram/Philips label) meedeelde dat het met het uitbetalen van de royalties wel goed zat, bleef de producer thuis. Na “Locomotion” volgden nog diverse hits in het Zuidamerikaanse land. |
 |
The best of Left Side |
1976 |
P/A |
Philips 6410113 |
|
LP, Nederlandse release. |
 |
(Like a) Locomotion |
1976 |
P/A |
Philips 6423092 |
|
LP, Braziliaanse release |
 |
Maggie´s dog
That´s my music |
1981 |
P/A |
Fleet 103149 |
|
Puzzi & Black Jack
Peter Koelewijn vond Left Side leadzanger Harmen Veerman altijd een van de betere vocalisten. Hoewel Volendammer Harmen (voor zijn vrienden Puzzi) de actieve showbusiness had verlaten, was hij toch nog druk daarin met o.a. het schrijven van liedjes. Toen Peter hem vroeg om de Koelewijn songs“Maggie´s dog” en “That´s my music” (eerder opgenomen met Bonnie St. Claire & Unit Gloria) op de plaat te zetten, stemde hij toch in. Dat werd tevens het laatste wat Peter en Harmen samen deden. De man uit Volendam begon een platenwinkel en schreef later liedjes voor de groep van zijn zoon: Vader´s Trots. |