hoes |
titel |
jaar |
label |
hitparade |
 |
Beste van Peter en zijn Rockets |
1972 |
Philips 6640050 |
|
A kant
* Kom van dat dak af (Nieuwe, tweede versie)
* Rock and roll groupie
* Marijke (Tweede versie) (Nieuwe, tweede versie)
* 24.00 kussen
* Doe maar net alsof
* Speel die dans B kant
* De hele stad is gek en dol (Nieuwe, tweede versie)
* Conny
* Mij oh mij
* Ga Peter ga
* Hela
* Laat me los
* Veertig rovers
Peter Koelewijn nam in 1971, met veel succes, voor de tweede keer “Kom
van dat dak af” op tegelijk met een handvol nieuwe rock ´n
roll songs en remakes van “Marijke” en “De hele stad
is gek en dol”. De nieuwe liedjes waren “Mij oh mij”,
“Connie”, “Hela” en “Rock and Roll
Groupie”. De opnamen waren in de bekende GTB Studio in Den Haag
met Eric Bakker als technicus. Die studio was gevestigd in een chique
straat, waarin ook een paar ambassades waren gevestigd. Eric´s vader
was er begonnen en zijn zoon had het, voor die tijd, vervolmaakt. Er zat
een sound in die studio en een know-how bij de technicus, die je nergens
anders aantrof. Bijna alle bekende Nederlandse artiesten en bands hebben
daar opgenomen.
Eind jaren zestig en begin jaren zeventig was Peter daar heel vaak. Hij
bereidde zijn produkties bijna altijd goed voor en hield van opschieten.
Toen de studio Fl. 180,- per uur ging kosten, zei Eric wel eens voor de
grap: “Peer, zal ik eens even een mop vertellen van drie gulden
per minuut ?” De producer wist bijna niets af van technische zaken,
hij vertrouwde volledig op zijn muzikaal gevoel en zijn commercieel instinct.
“Ik weet wát je met een studio kan doen maar niet hóe.
Daar heb ik een technicus voor”, placht hij te zeggen. Maar hij
was wel een beetje jaloers toen hij een keer de GTB instapte en hij collega-producer
Jaap Eggermont onder de mengtafel zag liggen, die met een soldeerbout
wat verbindingen aanbracht. “De beste van Peter en zijn
Rockets” leverde een paar bijzondere tracks op. Na “Kom
van dat dak af” werd “Mij oh mij” een hit (Alarmschijf
bij Veronica) en “Hela” werd de titel die Muziekkrant Oor
later bij een speciale editie bijsloot. Naast de bovengenoemde titels
werd de LP opgevuld met een paar jaar eerder opgenomen tracks. Bijzonder
is dat Ad Visser, later de presentator van het TV programma Toppop, in
die tijd labelmanager was bij Philips. Hij begeleidde de release van deze
LP en zocht de dia´s uit voor de hoes. Op die hoes is rechts van
Peter gitarist Polle Eduard gezien. De dia is tijdens een TV uitzending
genomen. |
 |
Peter Koelewijn en anderen
Koelewijn behoeft geen krans (LP) |
1974 |
Philips 6343239 |
31 |
A kant
* Prima Donna - Peter en zijn Rockets
* Moeder ik ben zo bang - Ria Valk
* Honkie Tonkie Pianissie - Nico Haak
* Voulez-Vous (Yes I do I love you) - Bonnie St. Claire & Unit Gloria
* Mamma weet wat goed is, mamma weet wat slecht is - Ronnie Tober
* Wat jij kan doe ik beter - Ria Valk & Peter Koelewijn B
kant
* Angeline - Peter en zijn Rockets
* España Mañana - Ciska Peters
* Mamma mia (everytime I see ye) - Left Side
* Oei, oei, oei (dat was me weer een loei) - Twee Pinten
* Rock and roll drummer - The Rockets
* Aan het einde van de regenboog - Tony Berk
In 1974 draaide Peter Koelewijn als artiest, producer en liedjesschrijver
op volle toeren. Hij had al een groot aantal hits gemaakt met zichzelf
en met een hele hoop andere artiesten en de hit-machine ging maar door.
Dat was voor radio- en TV omroep de TROS in 1974 aanleiding om een TV-special
aan het fenomeen en al zijn artiesten te wijden. En dat kon natuurlijk
alleen maar gedaan worden in het vissersdorp aan het IJsselmeer, Spakenburg,
waar uiteindelijk alle Koelewijns, of hun voorvaderen, vandaan kwamen.
De special werd aan de haven opgenomen. Peter was er op tijd, maar was
nog lang niet aan de beurt, dus ging hij even een Berenburger halen in
het beroemde café-restaurant De Mandemaker. Dat liep een beetje
uit de hand. Hij moest té lang wachten en hij kreeg té vaak
een Berenburgertje. Lichtelijk aangeschoten stond hij veel later op de
bühne. Af en toe begon hij zelfs een beetje te wankelen, maar iedereen
dacht dat dat echte rock ´n roll bewegingen waren. “Het
was maar goed dat het zingen playback was”, bekende hij na afloop
van de succesvolle opnamedag “want halverwege het duet met Ria
Valk “Wat jij kan doe ik beter”, was ik volledig de tekst
kwijt. Drinken onder een opname doe ik nóóit meer…!”
|
 |
Een heel gelukkig kerstfeest |
1975 |
Philips 9299922 |
41 |
(Met Bonnie St. Claire, Ronnie Tober, Ciska
Peters,
Nico Haak, willeke Alberti, Harmen Veerman,
Ome Jan en Peter Koelewijn)
• Een heel gelukkig kerstfeest (Alle artiesten)
• Ik ben met kerstmis thuis (Nico Haak)
• Geef mij je hand (Ciska Peters)
• White Christmas (Ronnie Tober)
• Jingle bells (Bonnie St. Claire)
• Laat het altijd vrede zijn (Peter Koelewijn)
• Mijn droom (Bonnie St. Claire)
• Rudolph the red nosed reindeer (Harmen Veerman)
• De drie klokken (Ciska Peters)
• Allemaal voorbij (Nico Haak)
• Kling klokjes klingelingeling (Willeke Alberti)
• Kleine ster (Ronnie Tober)
Het grote en snelle succes van de single Een heel gelukkig kerstfeest
maakte dat er
vraag kwam naar een LP van de groep artiesten. Aangezien er maar weinig
tijd was om die te maken (kerstmis stond al zowat voor de deur), haalde
producer Peter Koelewijn links en rechts wat orkestbanden tevoorschijn
of dook in het archief om bestaande kerstliedjes te zoeken
(zoals het liedje van Willeke Alberti) die de artiesten al eerder hadden
opgenomen.
In een paar dagen was de LP klaar en op de markt. En bereikte nog de
41ste plaats in de
LP hitparade. |
 |
De beste van Peter en zijn Rockets (deel 2) |
1976 |
Philips 6440952 |
|
A kant
* Angeline (m´n blonde sexmachine)
* De Wolf
* Janus
* Veronica Sorry
* Koekie met dat blauwwitte vest
* Flirt B kant
* Robbie
* Allemaal omhoog, allemaal omlaag
* Jenny
* Prima Donna
* Millie
* Drink er een van mij
* Rock & Roll drummer
Na het succes van “De beste van Peter en zijn Rockets” deel
1 in 1972, vond Phonogram het vier jaar later tijd worden voor een deel
2. Inmiddels hadden Peter Koelewijn en zijn band een aantal single-hits
gemaakt en die konden mooi op zo´n verzamel-album.
De hoes is opgenomen tijdens de Peter zijn Rockets special “Nederpopzien”
die de VARA opnam. Pianist Jaap Dekker en saxofonist Bertus Borgers waren
daarin special guests. De Rockets bestonden toen uit gitarist Janus Toethuis,
solo-gitarist Ad Damen, bassist Nol Passon en drummer Frans Meijer. |
 |
Zing je moers taal |
1976 |
Philips 6810943 |
|
Peter Koelewijn zingt daarop het nummer
“Pepetuum mobile” Tekst van Hans Dorrestijn, muziek Peter
Koelewijn. Speciaal projekt met diverse Nederlandse artiesten die teksten
zingen van bekende dichters. Dit ter gelegenheid van de Boekenweek 1976.
Het project was bedacht door Ad Visser, presentator van Toppop. |
 |
Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou |
1977 |
Philips 6413100 |
13 |
A kant
* Dan een mooie huid alleen
* KL 204 (Als ik God was)
* Zie je
* Je wordt ouder papa
* Is dit alles B kant
* Ik kan je missen
* Hotel Faro (De eenzame drinker en de ijskoude dame)
* Ik denk dat ik niet lang meer te leven heb
* Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou
Bijna algemeen wordt erkend dat de Peter Koelewijn LP “Het beste
in mij is niet goed genoeg voor jou” de Nederlandstalige popmuziek
een nieuwe volwassenere dimensie heeft gegeven. Hoewel geniale auteurs/artiesten
als Boudewijn de Groot (met tekstschrijver Lennaert Nijgh) en Robert Long
fantastische liedjes hadden geschreven en opgenomen, werd het werk van
Peter meer echte popmuziek bevonden. “KL 204 (als ik God was)”
wordt zelfs een klassieker genoemd.
Voor het opnemen van deze LP, waarop gespeeld werd door muzikanten als
drummer Louis Debij, bassist Jan Hollestelle, gitaristen Hans Hollestelle
en Lex Bolderdijk (die ook de mandolinepartijen voor zijn rekening nam),
organist Hans Jansen en pianist Harry van Hoof (die ook de arrangementen
schreef) deed Peter Koelewijn iets ongekends. In ieder geval voor die
tijd. Hij huurde een week lang het Intersound Studiootje van Ad van Olm
in Soest af en repeteerde daar met de muzikanten alle songs. Daarom klonk
de plaat ook alsof er een band op speelde die al jaren met elkaar aan
het toeren was, terwijl het allemaal studiomuzikanten waren. Uiteindelijk
werd de LP opgenomen in de Phonogram Studio in de Hilversumse Honingstraat
met als technicus John v.d. Houten.
In een paar liedjes is een koortje te horen. Dat waren Bonnie St. Claire
en Saskia (van Saskia & Serge). Die stemmen mengden zó goed,
dat niet eens gedubbeld hoefde te worden. Verder werkten o.a. mee: Lucas
Jansen (Fiddel), Jan Vennik (saxofoon), John Lagrand (mondorgel) en een
strijkerssektie onder leiding van Benny Behr.
Vriend Nico Haak was amateurfotograaf en Peter wilde dat Nico de dia voor
de hoes zou maken. Zij hebben samen een hele dag rondgezworven en overal
foto´s gemaakt. Die waren allemaal niet te gebruiken, bleek later.
Aan het eind van de dag kwam het tweetal bij Kasteel Groeneveld in Baarn
terecht en daar schoot Nico voor de grap nog wat kiekjes van Peter, die
bij de vijver zat. Dat was precies de sfeer die nodig was voor de hoes.
Hennie Budie van Veronica maakte een paar maanden later een TV special
met muziek van de LP. Hij wilde als begin een shot van Peter op precies
dezelfde plek als waar Nico de hoesfoto had genomen, zodat hij een seconde
later die hoes tot leven kon laten komen als Peter opstond. De zanger
ging op dezelfde plek zitten en Budie stelde de TV-camera op dezelfde
plaats op waar Nico had gestaan. Na een uurtje kwam Hennie naar Peter
en zei wanhopig: “Ik begrijp er niets van. Ik krijg het beeld niet
gelijk met de hoes terwijl ik op precies dezelfde plaats sta als waar
Haak zich bevond”. Na nog een uur was hij er achter. Het water
van de vijver was twintig centimeter gezakt…
Uiteindelijk lukte het Budie toch om de openingsshot perfect te krijgen.
Hij liet ook nog Willeke van Ammelrooij, die een opleiding volgde als
regisseuse, het liedje “Ik kan je missen” regisseren. |