hoes |
titel |
jaar |
P=Producer
A=Auteur |
label |
hitparade |
 |
Babe |
1979 |
P/A |
Philips 6423332 |
33 |
LPDe eerste LP van Babe,
grotendeels bestaande uit singles en de B kanten daar van. Bijna
alle nummers werden gearrangeerd door Jan Rietman en opgenomen
in de Wisseloord Studio met als technicus Janfred Arendsen. |
 |
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away |
1979 |
P/A |
Philips 6012924 |
15 |
|
 |
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away |
1979 |
P/A |
Philips 6012924 |
|
Duitse release |
 |
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away |
1979 |
P/A |
Victor VIPX 2808 |
|
Japanse release |
 |
Please me, please do
The King is back |
1979 |
P/A |
Philips 6012894 |
21 |
Eerste single en hit van de door
Peter Koelewijn samengestelde “meiden groep”. Met Gemma van Eck
als leadzangeres, Rita van Rooij en Monique Hagemeyer. Pikant
detail: Phonogram had al Luv van Hans van Hemert. Babe was in
het begin een blauwdruk van Luv en er dreigde een conflict. Maar
toen Van Hemert na luisteren zei “geen enkele overeenkomst te
zien” (!) met zijn groep, kreeg Peter groen licht. Vaste
fotograaf voor de hoezen werd Joop van Tellingen, de bekendste
Nederlandse paparazzo. Joop overleed op 13 september 2012. De
eerste reeks platen werden gearrangeerd door Jan Rietman en
opgenomen in de Wisseloord Studio´s met technicus Janfred
Arendsen. Ludo Voeten, die even later met Peter het Rocket
Management begint, wordt manager. |
 |
Please me, please do
The King is back |
1979 |
P/A |
Philips 6012894 |
|
Duitse release |
 |
Please me, please do
The King is back |
1979 |
P/A |
Philips 6012894 |
|
Franse release |
 |
Wonderboy
Billy the kid |
1979 |
P/A |
Philips 6012941 |
Tip |
Het heeft weinig gescheeld of
Babe was al heel snel ter ziele gegaan. Gemma van Eck’s vader
was bankdirekteur, een gewone en aardige man, maar haar moeder
vond zichzelf, laten we zeggen, nogal bijzonder. En hetzelfde
dacht zij van haar dochter. Zij kocht haar kleren daarom in de
“betere”winkels in Den Haag en daar was niets mis mee. Maar het
ging wel bijna mis toen moeder Van Eck besloot mee te gaan toen
de drie Babes voor de eerste keer bühne kleding gingen kopen.
Zij ging meteen naar “haar”winkels en dat was niet direkt de
omgeving waar je leuke vlotte spullen kon kopen voor een
meidengroep. Peter Koelewijn had voor alle zekerheid zijn
secretaresse Tineke, die halverwege de twintig was, meegestuurd
om de meisjes bij te staan. De secretaresse belde haar baas op
en vertelde hem dat er gauw iets moest gebeuren want er dreigde
revolutie in de groep. “Dat die moeder ons meesleept naar
allerlei mondaine zaken gaat al ver maar zo juist zei ze tegen
een verkoopster dat iets leuks werd gezocht voor “Gemma en de
danseresjes”. Die andere twee zijn laaiend en Gemma vindt dat
allemaal maar heel gewoon”. Peter zorgde er snel voor dat ma
zich niet meer met de groep bemoeide en wist het trio weer in
rustig vaarwater te loodsen. Maar de uitdrukking “Gemma en de
danseresjes”gebruikte hij later wel eens als grap. |
 |
Wonderboy
Billy the kid |
1979 |
P/A |
Philips 6012941 |
|
Duitse release |
 |
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away |
1980 |
P/A |
MS 386 B |
|
Australische release |
 |
The drunken sailor
The Spanish Shuffle |
1980 |
P/A |
Philips 6017069 |
15 |
Is een oud Iers zeemansliedje,
bewerkt door Peter Koelewijn. Margot v.d. Ven (vrouw van
arrangeur John v.d. Ven ) neemt de plaats in van Monique
Hagemeyer. De groep doet mee aan een groot songfestival in
Korea, gaat naar de Nederlandse militairen in Libanon en maakt
een toer door Indonesië en verschijnt in TV shows in
Oost-Duitsland en Polen. |
 |
The drunken sailor
The Spanish Shuffle |
1980 |
P/A |
Strand 6.12815 |
|
Duitse release |
 |
The drunken sailor
The Spanish Shuffle |
1980 |
P/A |
Dinosaur 6425332 |
|
Zuid-Afrikaanse release |
 |
The kiss (viva los Hombres)
Tigers play too rough for you |
1980 |
P/A |
TTR Wean 18349 |
13 |
Door deze plaat is de Paradeplaat
van omroep de TROS een tijdje afgeschaft. De Paradeplaat werd
gekozen door de TROS disc-jockeys en werd die week op donderdag
elk uur gedraaid.
Zo’n schijf werd meestal een hit. Peter Koelewijn nam met Babe
The Kiss op voor TTR, de produktiefirma van Ruud Wijnands, de
Duitser Rolf Baierle en producer Bart van der Laar.
Van der Laar was een flamboyante man, die van de mooie en
lekkere dingen van het leven hield, op grote voet leefde en die
loslippig en zakelijk omstreden was. Hij ging wel eens uit eten
met DJ’s, verwende ze en dat hield de geruchten in stand dat hij
op zo’n manier extra aandacht van die radiomakers kreeg voor de
platen waarbij hij belang had. In de week dat de nieuwe Babe
single werd gereleased, ging hij een avondje uit met TROS DJ en
voorman Hugo van Gelderen. Een dag later werd The Kiss de nieuwe
Paradeplaat.
Er zou weinig aan de hand zijn geweest als Bart niet die dag had
rond gebazuind dat hij zeker wist wat de nieuwe Paradeplaat zou
worden “want dat heb ik gisteren met Hugo geregeld”. Een of twee
andere DJ’s van de TROS maakten daarover een hoop stennis bij de
TROS leiding en die besloot om de Plaat af te schaffen om in de
toekomst van verdachte praktijken af te zijn. Met de
hoofdpersonen in deze affaire is het triest afgelopen. Bart van
der Laar werd niet lang daarna vermoord en Hugo stierf jaren
later aan een hartaanval.
TTR heeft niet lang bestaan. Hoewel het bedrijf voortvarend
startte met kapitaal van o.a. Platengigant WEA, werd de kraan al
snel dicht gedraaid door de exorbitante uitgaven van vooral Van
der Laar. Rolf Baierle, die ook een hoop geld in het bedrijfje
had gestoken, zag de bui aankomen en kwam op een nacht met een
vrachtwagen om alles wat los en vast zat mee te nemen. Hoewel
TTR al failliet was, stuurde Ruud Wijnands alle artiesten en
goede relaties een grote bos bloemen met een kaartje waarop hij
zijn spijt betuigde wat de betreft de ondergangt van TTR. “Maar
we zien elkaar ongetwijfeld in de showbusiness weer terug”,
eindigde hij opgewekt. Toen Peter Koelewijn zijn bloemen kreeg,
realiseerde hij zich dat de bloemist zéker niet wist dat hij óók
meteen bij de schuldeisers van TTR zou behoren… |
 |
Oh la la, I´m falling
L.O.V.E. |
1980 |
P/A |
Philips 6017039 |
21 |
|
 |
L.O.V.E.
Oh lala, I´m falling |
1980 |
P/A |
Victor VIPX 1505 |
|
Japanse release |
 |
My Malaysia
Billy Joe |
1980 |
P/A |
TTR 18.404 |
22 |
Toen Peter Koelewijn deze song
schreef wilde hij daarin een paar Maleise woorden verwerken .
Hij belde daarom met de ambassade van Maleisië en vroeg aan een
medewerker daar om hem met wat woorden te helpen. Zo kwam hij
aan ö.a. “Tsjintaku”, “Slamat tingal” en “Kukaseh ku”.
Vol verwachting stuurde hij de single later naar een
platenmaatschappij in Maleisië, want misschien wilden ze daar
die plaat óók wel uitbrengen. Hij kreeg een kort en beleefd
briefje terug. Ze begrepen niet waarom er van die vreemde
woorden in het liedje voorkwamen en hadden géén idee waarover
het ging… |
 |
Blitzers |
1981 |
P/A |
WEA 58409 |
|
LP |
 |
Mister Blitzer
Kicks after six |
1981 |
P/A |
TTR 18.482 |
22 |
|
 |
Tick-a-thumbs my heart
Watch out for the big jump |
1981 |
P/A |
TTR 18.811 |
16 |
Enige Babe titel die geschreven
en geproduceerd is door Hans van Hemert omdat Koelewijn vond dat
verandering noodzakelijk was. Die verandering was niet wat men
er van verwachtte dus nam Peter het roer weer over. |
 |
I´m a rocking machine
Victory |
1981 |
P/A |
TTR 18.895 |
19 |
|
 |
Please me, please do
The drunken sailor |
1981 |
P/A |
Victor VIPX 1556 |
|
Japanse release |
 |
Together in love again
S.O.S., throw me a line |
1982 |
P/A |
Carrere CA 13023 |
13 |
Hierin zijn duidelijk de
invloeden van Koelewijn´s grote voorbeeld, producer Phil
Spector, te horen. Al eerder waren die invloeden al duidelijk in
Bonnie St. Claire´s “Mańana, mańana” te horen. “Together in love
again” wordt door DJ Frits Spits “de beste Nederlandse produktie
van het jaar” genoemd. |
 |
Together in love again
S.O.S., throw me a line |
1982 |
P/A |
Carrere 13023 |
|
Franse release |
 |
Indian Habits
One touch too much |
1982 |
P/A |
Carrere 49942 |
20 |
Gemma van Eck wil een
solo-carričre beginnen en wordt opgevolgd door Marga Bult.
Tegelijk komt Babe onder contract bij het Franse label Carrere. |
 |
Indian Habits (Hooka Heya)
One touch too much |
1982 |
P/A |
Polydor 2040357 |
|
Duitse release
Willem van den Essenburg attendeerde Peter Koelewijn in begin
2014 op het bestaan van deze Duitse release. |
 |
Boomerang
S.O.S. (Throw me a line) |
1982 |
P/A |
COOK CPB 90001 |
|
Spaanse releaseDe Nederlandse
artiest Peter Cook, die begin jaren zeventig grote hits scoorde
als de helft van het duo Greenfield & Cook (“Only lies”,
“Don´t turn me loose”, “Easy boy” enz.), verhuisde later naar
Spanje om daar een eigen platenmaatschappij te beginnen onder de
naam: Cook records. Hij bleef echter de muziekbusiness in
Nederland volgen en in 1982 belde hij Peter Koelewijn met de
vraag of hij de Babe track “Boomerang”, dat op een eerdere LP
van het trio stond, mocht uitbrengen. Peter zong de titel
opnieuw in met Marga (de stem van Gemma stond nog op de
originele) en stuurde de band naar Spanje. Onbekend is of de
plaat daar iets heeft gedaan. |
 |
Shop around
Boomerang |
1983 |
P/A |
WEA 249647-7 |
22 |
|
 |
Explosive
Shocking |
1983 |
P/A |
CNR 141989 |
35 |
|
 |
Wanna do (what mamma said)
Again and again |
1984 |
P/A |
WEA 249410-7 |
|
Omstreeks 1984 kwam de LP Shop
around uit met daarop o.a. bovengenoemde titels. Marga en Peter
wilden graag “Again and again” als single uitgebracht zien, maar
de promotie mensen van platenmaatschappij WEA zagen het anders:
“Wanna do” werd de single. zij vonden n.l. dat “Again and again”
teveel de sfeer had van de vorige singles “Together in love
again” en “Explosive”. Peter schreef de songs, Piet Souer
arrangeerde “Wanna do” en Hans Hollestelle “Again and again”. De
opnamen waren in de Wisseloord Studio´s en technicus Ronald
Prent nam de eerste titel op, Janfred Arendsen de tweede. |
 |
Dolly the doll
Last kiss, first tears |
1984 |
P/A |
WEA 249506-7 |
14 |
Peter wilde een swingende plaat
maken met echte rock and roll invloeden. Hij was altijd al een
fan geweest van het “pumping piano”geluid van Jerry Lee Lewis en
de stuwende stringbass sound op platen van Elvis (“That’s
alright mamma”) en Bill Haley (“Rock around the clock”). Met
arrangeur/pianist Jan Rietman en bassist Jan Hollestelle
bereikte hij precies wat hij wilde hebben op Babe’s “Dolly the
Doll”. Marga Bult’s stem paste daar perfect bij. |
 |
Tommy is a winner
Butter and cheese |
1984 |
P/A |
EMI 1271477 |
Tip |
|
 |
Minnie the Moocher
Daddy was a rocker |
1984 |
P/A |
EMI 1271784 |
Tip |
Minnie the Moocher, het beroemde
Galway/Mills/Gaskil liedje uit de onvergetelijke Blues Brothers
film, stond al een hele tijd op het verlanglijstje van Peter
Koelewijn. Maar het nummer is een echte live song. Daarom
besloot Peter het op te nemen op een locatie waar zich een paar
duizend mensen bevonden. Dat was in de grote feesttent in
Echtenerburg, op 21 september 1984 |
 |
Shop around |
1984 |
P/A |
WEA 24.0261-1 |
|
Album
Platenmaatschappij WEA bracht dit album uit in 1984.
Vreemd is dat "Last kiss, first tears" er op staat (B kant van
"Dolly the doll") maar de grote hit "Dolly the doll" zélf
niet. De LP werd zowel in Nederland als in België uitgebracht.
|
 |
Hot Shot
The garden party |
1985 |
P/A |
EMI 127263-7 |
|
Babe verhuisde van
platenmaatschappij WEA naar EMI. De koek begon een beetje op te
raken maar Peter Koelewijn wilde nog een keer bewijzen dat met
de groep nog best een hit te maken was. De mensen van EMI
geloofden daar ook in. Samen met technicus Albert Boekholt nam
Peter de Koelewijn liedjes “Hot shot” en “The garden party” op.
Het werd helaas geen succes. |
 |
Tell him
I got you under my skin |
1985 |
P |
EMI 127311-7 |
Tip |
Peter Koelewijn zocht naar een
oorzaak van het falen van de laatste singles van “zijn” groep.
Hij meende dat het aan hemzelf als songwriter kon liggen en
besloot, als laatste krachtsinspanning, een cover op te nemen.
De oude hit van The Exciters, “Tell him” leek hem wel wat. Hij
schreef zelf de B-kant “I got you under my skin”. De plaat
haalde nog wel een tipparade notering, maar de fut was er uit.
De groep besloot als vrienden uit elkaar te gaan.Peter nam later
met Marga nog een paar solo singles op, waaronder het
songfestival liedje “Rechtop in de wind” (zie Marcha). “Tell
him” was de laatste single van Babe. Een succesvolle meidengroep
hield hiermee op te bestaan. Margot ging zich volledig wijden
aan haar dansschool en fitnessclub, Rita wilde volledig uit de
showbusiness stappen en ging later een tijdje werken bij Artsen
zonder Grenzen. Marga maakt nu deel uit van The Dutch Diva´s,
samen met McNeal en Sandra Reemer. |
 |
Een tied van komen, een tied van goan
De boeren-kerls hier |
1983 |
P/A |
WEA 24 9495 7 |
|
Wilde Wieven, De
Marga Bult kwam uit het oosten van het land, zij woonde in de
buurt van Oldenzaal. Zij sprak perfect het dialect van de streek
en af en toe verviel ze daarin. Dat bracht Peter op het idee om
voor de grap een liedje te schrijven in dat dialect en dat dan
op te nemen met Babe, uiteraard wat de groep betreft onder een
andere naam. Dat werd met algemene stemmen “De wilde wieven”. De
meiden zagen er wel de lol van in. Koelewijn schreef in
beschaafd Nederlands de tekst “Er is een tijd van komen en een
tijd van gaan (en de tijd van gaan is nu gekomen)” en Marga
“vertaalde” dat. Zij bracht Margot en Rita de uitspraak bij. Ze
zongen het liedje op de televisie, samen met Normaal. Het werd
een dolle boel. Maar Babe wilde het verder bij dat éne grapje
houden. |
 |
Never listen to an Bouzouki player |
2001 |
P/A |
Rotation 586177 |
|
Album |
 |
In de serie “Hollands Glorie” |
2003 |
P/A |
CNR 22 209262 |
|
Album
|