hoes |
titel |
jaar |
P=Producer
A=Auteur |
label |
hitparade |
 |
We´ll give you everything |
1976 |
|
Philips 6410750 |
14 |
Will Hoebee produktie voor Born Free
Dit is geen Peter Koelewijn produktie want deze LP werd geproduceerd door Will Hoebee. Toch betrok Will Peter nauw bij dit projekt. Kort daarvoor had de laatste Will, die promotieman was bij platenmaatschappij Phonogram (Philips), de gelegenheid gegeven om zijn droom te verwezenlijken: producer worden (zie ook Kiki & Pearly en Don Mercedes).
Saskia & Serge (Ruud en Trudy Schaap) waren al jaren met wisselend succes en geheel in het Nederlandstalig circuit bezig, toen de nieuwbakken producer voorstelde om Engelstalig country-materiaal op te nemen. Hij nam, met hulp van arrangeur/gitarist Piet Souer, de LP “We´ll give you everything” op, genoemd naar de gelijknamige eerste single. Die single, een liedje van Saskia & Serge en Piet Souer, werd een enorm succes. De LP, opgenomen in de Wisseloord Studio met technicus Janfred Arendsen, ook. |
 |
Baby, I´ll give you everything
I will always love you |
1976 |
|
Philips 6012604 |
10 |
Will Hoebee produktie |
 |
De jukebox
De jukebox |
1977 |
|
Philips 6208022 |
|
Als The Born Free Family met Peter Koelewijn, Rob de Nijs, Nico Haak, Don Mercedes en Bonnie St. Claire
In 1977 begon Peter Koelewijn zijn eigen productiemaatschappij Born Free, samen met producer Will Hoebee, promotieman Janus Toethuis (van de Rockets), secretaresse Tineke Kusters en manusje van alles Josef Schamp (technicus van de Rockets). Onder het dak van Born Free waren nogal wat bekende artiesten verzameld: o.a. Rob de Nijs, Saskia & Serge, Nico Haak, Don Mercedes, Bonnie St. Claire en natuurlijk Peter Koelewijn zelf. Die stelde voor om samen met bovengenoemde artiesten een medley op te nemen met daarin fragmenten van hun bekendste hits. Als bindmiddel tussen die bekende liedjes had Peter een melodietje met tekst bedacht. Zo kwamen achtereenvolgens stukjes voorbij van “Kom van dat dak af” (Peter), “Rocky” (Don), “Ritme van de regen” (Rob), “Ik ben gelukkig zonder jou” (Bonnie) en “Honkie Tonkie Pianissie” (Nico). En dat onder de naam Born Free Family.
In feite was dit hetzelfde idee als dat van “Stars on 45”, waarmee producer Jaap Eggermont in 1981 de wereld veroverde. In 1979 gebruikte Koelewijn dat idee nog eens bij “The Story of Buddy Holly” van The Familee. |
 |
Saskia & Serge in Nashville |
1977 |
|
Philips 6413108 |
|
Will Hoebee produktie voor Born Free
Dit is de eerste Saskia & Serge LP die Will Hoebee voor Peter Koelewijn´s produktiemaatschappij Born Free, waarvan Will vanaf het begin deel uitmaakte, produceerde. Voor die tweede schijf gingen de artiesten en producer Will naar Nashville. In de Hickory/Acuff-Rose Studio werden de liedjes opgenomen die later in de Wisseloord Studio in Hilversum met technicus Janfred Arendsen gemixt werden.
De Amerikanen Acuff en Rose hadden in decennia een imperium opgebouwd in de internationale muziekbusiness. Het kantoor van de heer Rose was bijvoorbeeld behangen met gouden platen van de Everly Brothers en de Amerikaan deelde mee dat er elke week, uit de hele wereld, nog een paar bijkwamen. Dezelfde heer Rose was helemaal weg van de stem van Trudy (Saskia) en belooft het duo een gouden toekomst in de USA. Dat lijkt uit te komen als “Jambalaya”, track van “In Nashville”, hoog in de Amerikaanse country charts verschijnt.
De Amerikanen wilden dat het duo geruime tijd in de USA bleef om promotie te doen, maar Saskia & Serge en hun manager Pim ter Linde wilden de schnabbels die in Nederland nog stonden, niet opgeven. Door deze kortzichtigheid kwam een einde aan de Amerikaanse inspanningen. S. & S. traden nog wel op in de beroemde Grand Ole Opry. Met Herman van Keeken en zijn vrouw Anneke (Herman & Angie) en steelgitarist André Sommer zijn zij waarschijnlijk de enige Nederlanders die daar ooit tussen het crème de la crème van de country-artiesten gestaan hebben.
Veronica wilde graag, n.a.v. deze LP, een TV show brengen die opgenomen moest worden in Nashville. Saskia & Serge, Will Hoebee, Peter Koelewijn, manager Pim ter Linde,Veronica´s direkteur Rob Out en TV-regisseur Hennie Budie met camera- en geluidsman vlogen naar Nashville. “Er zijn genoeg leuke plekjes om te filmen”, had Will verteld, die er ´s zomers was geweest om de LP op te nemen, “er vaart een raderboot op de rivier, er zijn rodeo´s, we kunnen tijdens de Grand Ole Opry filmen, genoeg decor dus”. Dat bleek dus in de winter, toen het gezelschap aankwam, niet te kloppen. Er was helemaal niets te beleven en Hennie Budie moest alles uit de kast halen om er iets van te maken. Zo filmde hij een paar grazende paarden in een weitje. “Jaag die beesten even op”, riep hij naar Peter Koelewijn “dan doen we net of we midden op de prairie tussen de wilde mustangs hebben gefilmd!”. Gelukkig was het museum open en kon Budie beelden schieten van het duo in de slee van een auto, waarin Elvis jaren had rondgereden en zorgde mr. Rose er voor dat één van de Everly´s in een bar als decor voor een liedje van hem, dat op “In Nashville” stond, wilde dienen. De TV-special scoorde in Nederland nog heel goed. De plaat werd een groot succes. |
 |
Some girls grow up |
1978 |
|
Philips 6423110 |
|
Will Hoebee produktie voor Born Free
Ook deze Will Hoebee produktie voor Born Free werd opgenomen in Nashville, in dezelfde studio als waar “In Nashville” op de band werd gezet. Arrangeur Piet Souer ging mee. De helft van “Some girls grow up” bestond uit eigen liedjes van Saskia & Serge. |
 |
Love lost on the wind
What you do to me |
1979 |
P/A |
Philips 6012902 |
|
De chemie tussen Will Hoebee en Saskia & Serge leek uitgewerkt, het country concept bleek niet meer zo aan te slaan. De artiesten maakten nog steeds deel uit van Born Free en daarom besloot Peter Koelewijn, op verzoek van het duo, een single te produceren. Hij schreef daarvoor speciaal “Love lost on the wind”. Jan Rietman maakte het arrangement. De single kon echter geen potten breken. |